Aktivity s komiksem pro učitele
Tvorba komiksu
1. Zvolte námět komiksu a prodiskutujte ho v týmu či skupině.
2. Napište v několika větách příběh vašeho komiksu. Stejně jako každý jiný dobrý příběh musí mít pointu, gradovat, apod.
3. Rozepište příběh do textového scénáře, do přiměřenéhopočtu panelů, a rozumné délky textů v bublinách. Mnohé se dá říci obrazem a text by neměl opakovat, ale jen doplňovat to, co bude nakreslené. Uplatňujte v hojné míře citoslovce a piktogramy.
4. Nakreslete storyboard, tedy rozvrhněte panely na stránku a v panelech naznačte,kde budou bubliny, kde postavy a další prvky, a jaké záběry využijete. Pozor na srozumitelnou posloupnost panelů.
5. Dopište písmo. Volte raději velká písmena a kurzivu.
6. Obtáhněte rámečky a linie černou tuší či fixou.
7. Komiks vybarvěte. Barevnost nemusí být realistická, může se měnit a měla by dotvářet atmosféru či výraz. Nepoužívejte příliš mnoho různých barev, ale stáhněte barevnou paletu jen na několik k sobě ladících odstínů.
Proč komiks ve výuce
Vede k podpoře čtenářství.
Díky vizualizaci dokáže oslovit i začínající čtenáře.
Tvorba komiksu rozvíjí tvůrčí slovesné a výtvarné schopnosti.
Vyjádření zkratkou vede k nalezení podstaty sdělení.
Pro učitele je komiks obohacením výuky nejen díky množství výtvarných technik, které lze využít (kresba, malba, koláž, počítačová grafika apod.).
Komiksová tvorba je také vhodná pro práci v tvůrčích týmech, v nichž se žáci mohou specializovat na dílčí činnosti a při tvorbě se vzájemně doplňovat.
Pro předškolní děti můžeme využít komiks beze slov.
Učí vizuální gramotnosti.
Aktivity s komiksem
Pracovní listy - osvědčený prostředek, který zúží bezbřehost úkolu "vymysli" vlastní komiks" na dle zadání.
Komiksové divadlo - žáci se rozdělí do menších skupin či dvojic a vyrobí size čtvrtek velké bubliny, které pak použijí v živém komiksovém výjevu.
Rozstříhaný komiks - okopírujeme komiks a po panelech jej rozstříháme. Žáci hledají původní uspořádání, ale také mohou vymýšlet vlastní pořadí.
Komiks bez textu - stránku zkopírujeme a vymažeme původní text. Žáci vymýšlejí a zapisují do bublin a rámečků vlastní texty.
Komiks dokončovací - vymažeme poslední panel nebo panely, žáci dotv íří příběh a dokončují ho náčrtkem v panelech, opět včetně bublin.
Komiks vědomostní - účastníci mohou doplňovat fakta dle svých znalostí.
Komiks pro menší děti - mohou doplňovat do bublin známý text (např.pohádky)
Fotokomiks - žáci nafotí vlastní výjevy, v počítači z fotek sestaví komiks a doplní bublinami.
Aplikace pro tvorbu komiksu - využití počítačových aplikací, např. Storyboardthat.com
Vyjádření kresbou:
1. Jakými obrázky či symboly můžeme vyjádřit pocity nebo myšlenky postav namísto slovního popisu. Např.:
- nápad - nad hlavou žárovka
- zamilování- kolem hlavy srdíčka
- zpěv - od pusy jí jdou noty
- rozčilení- kolem hlavy blesky
2. Slovně vyjádříme význam symbolů. Místo slov se v komiksových příbězích mnohdy používají piktogramy.
- Dolarová značka = peníze
- Palec nahoru = něco se povedlo
- Otazník = pochyby či otázky
- Zaťatá pěst = výhrůžka
3. Využití linií (speed lines) pro vyjádření různých vlastností předmětů, jeho pohybu a souvisejícího děje a dokreslují je k uvedeným obrázkům podle popisu.
- Kafe je horké - z hrnku vycházejí tři svislé, lehce se vlnící čárky
- Auto je nové - kolem auta jsou krátké čárky, jako by svítilo
- Zákusek skvěle voní - od dortíku se vine linie jako vůně
- Z pistole vyšel výstřel - od hlavně jde vodorovná čára